HellaKakan

Alla inlägg under augusti 2012

Av Heléne - 29 augusti 2012 22:33



Jag tror att de flesta någon gång känt när våren slutar och sommaren börjar att de vill ha ett husdjur.

Tänk vad mysigt att gå långa promenader med en hund vid sin sida eller ha en katt att ropa in om kvällarna.

Många är också dem som skaffar just en katt.

De är på landet och de njuter riktigt av det genuint svenska i att ha en katt att kela med och som dricker mjölk på ett fat i det gröna gräset.


Men så kommer hösten, de flyttar hem till lägenheten i stan och katten glöms bort nånstans på vägen.

Det är inte lika roligt längre helt enkelt och i lägenheten i stan kan de ju inte ha katt.

Det som tidigare var så mysigt känns mest besvärligt, och många är de katter som lämnas vind för våg vid sommarstugorna i landet.


Det är lite samma fenomn som med pojkvänner och flickvänner, fast tvärtom.

Under sommaren tycker man det är rätt skönt att vara singel.

Man går ut, träffar vänner ute, tar en öl. Träffar folk.

Kanske hånglar man med någon som råkade se trevlig ut och som också ville.

Närhet till andra är inte så svår att finna, om man vill det.


Men så kommer hösten, och det är plötsligt inte lika roligt att vara själv.

Vännerna återgår till sina jobb och det här med att ses närsomhelst och ta en öl på en uteservering försvinner ur systemet.

Närheten till andra minskar och suget efter att ha någon att se film med i soffan ökar.

Man vill ha någon att kramas med och pussa på.

Någon att spendera nätter med och njuta av livets goda.


Man letar efter en partner. Har märkt detta på bekanta

Bara för några månader sedan när sommaren blommade som mest och vinden lekte milt med vårat hår, så sa de att de njöt av att vara singlar och ville gärna hångla runt och krogragga.

Någon bestående var inte aktuellt.

Nu plötsligt vill alla ha någon att laga mat med i höstmörkret och någon att mysa med i soffan en fredagskväll.


Även under vintern vill man ha någon, även om det är skönt just vid jul att låta bli.

Allt för att inte behöva fundera på om man ska fira på något annat sätt än vad man alltid har gjort.

Fast vem vill inte pussa någon på tolvslaget eller få en ros på alla hjärtansdag?


När vintern sen är över och våren börjar komma.

Blommor börjar knoppa och träden blir gröna. Då är det plötsligt inte lika aktuellt längre med den där partnern.

Man känner hur det börjar spritta i kroppen och man känner en intensiv längtan efter att få vara fri.

Ragga på krogen och träffa vänner närhelst man behagar.


Eller kanske helt enkelt skaffa katt.


Är de så Livets lilla ekorrhjul verkligen ska se ut? (nej! inte enligt mej!)


//HellaKakan

Av Heléne - 29 augusti 2012 03:29

Det senaste så har jag upplevt att många av våra tankar kring kärlek är av en rädd natur.

Och det är väl inte helt konstigt. Kärlek är stort och otroligt viktigt.

Med andra ord är det något vi inte vill sumpa våra chanser i.

När man väl hittar någon som faller en i smaken och som man blir nyfiken på (på allvar) så börjar allt att spela en sån stor roll;

vad man säger, hur man säger det, hur man ser ut och inte minst hur man beter sig.

Allt plockas isär och tolkas till minsta molekyl. 

Ingen vill riskera att bli för angelägen och heller inte för "på".

Varför vi beter oss så här är ju givet - vi känner fruktan inför är för att bli utlämnande och att känna känslor som inte är besvarade.

Därför är vi på vårt bästa uppförande och vill göra allt så friktionsfritt som möjligt.

Detta är som det ska i början.

Klart man inte ska lämpa över hela sitt register det första man gör när man träffat någon ny.

Men för många så verkar detta gå till överdrift.

Och pågå allt för länge. 

Det är lätt att dras med i det difusa spelet som man så många gånger svurit sig blå över att aldrig själv hänge sig åt. Man blir rädd för att visa sina riktiga känslor och att man vill veta vart man är på väg.

Om man är på väg någonstans.

"Tänk om han/hon inte alls känner som jag...!"

Man önskar så att den andre bara kunde visa lite mer, lite tydligare, vad de känner så att man själv vågade släppa det fasta tag som man har fattat med vita knogar.

Hur många gånger har man inte önskat att den andre haft en minimonitor i pannan som visar vad denne tycker, tänker och känner?

Jag har de senaste två veckorna haft denna konversation med fyra olika personer vid helt olika tillfällen.

Så det är självklart något andra upplever - du är inte ensam om din osäkerhet! "Intet nytt under solen." 

Det man bör tänka på är att vi avspeglar varandra.

Hur du är mot någon annan och hur de är mot dig formar er båda.

Känner sig den ena lugn och harmonisk, lugnar även den andra ner sig, känner sig trygg och avslappnad.

Lycka smittar av sig. Likaså nervösitet.

Om du känner dig orolig så känner den andre av dig.

Starkt och tydligt.

Vi påverkar varandra och genom små omedvetna manipuleringar så skapar vi bilder av oss själva inom andra. 

Och viseverse.
Så du borde kanske först se över dina egna känslor och hur du för dig själv i den andres sällskap.

Det du kanske tycker att denne undanhåller för dig är kanske precis det som du håller tillbaka med själv.

Vet du vad du själv känner?

Något vi är duktiga på är att glömma bort oss själva i allt tolkande, tänkande och undrande över hur den andre upplever dig och er situation.

Hur känner du? och VAD känner du? Och till sist vad vill DU?
Så sätt dig ner, eller lägg dig till rätta på ett behagligt och varfritt ställe och våga känna efter.

Och bara fokusera på dig själv. När du först vet vart du själv står, då kan du fokusera på vad den andre känner. 





Kramar//Hellakakan

Av Heléne - 29 augusti 2012 02:02

Så var de Onsdag (igen)

Och halva veckan har gott... Denna vecka känns de som att den komer att gå åt till att jobba och åter jobba-.

MEN ja  ska absolut INTE klaga eftersom ja har ett jobb... Ett jobb jag trivs med,.

Och de som gör att ja trivs på mitt jobb är nog för att ja har så fruktansvärt bra jobbarkompisar

(för mej en väääldigt viktig del av jobbat)


Inatt har ja nog mest blivit retad av Åsa  & Katrin...

Varför!??? Haha! Ja hur ska ja säga utan att ja ska berätta förmycket... hm...

Ja sa för ett tagsedan TYP före sommaren att vissa saker inte hade ngn betydelse för mej,

Att de var inte de som var de mest viktiga i vissa saker,

MEN när de nu visade sig komma till kritan... SÅ visade de sig att min första "syn"  på de hela visade sig vara heeelt tvärt om, De betydde/betyder mer för mej än ja trodde... Och Katrin och Åsa påminner mej om att de inte alls var så ja hade sagt till dem från början... MEN alla kan man ändra åsikt om ngt.
Och de gjorde ja nu,. Men de lät så mycket bättre när man sa de till andra och när de inte var om en själv de handlade om,. MEN ack... NU fick ja bita i de sura äpplet och ta tillbaka det,
Och för vissa kanske de inte är så viktigt medans för andra kanske de spelar större roll...

MEN ja säger som ja sa till dem...

EGENTLIGEN ska de INTE ha ngn betydelse... MEN även ja har en gräns!


Min dotter är inne på sin andra vecka på skolan,  LIlla kickan har nu blivit en stor tjej.

Så nu är tiden förbi då ja får sovmorgon eftersom hon ska  åka med bussen 7 på morgonen, Och vi som är vana att sova till 9 på   morgonen MEN  tur att man kan sova ut på helgen eller ngn annandag,
Sen är de bra att ta sig upp på morgonen oxå man får så mycket gjort då.


Min son får börja gå hos Logopeden på NUS nu ca 1 gång i månaden,

Eftersom han har haft problem med sin hörsel i några månader (år...)

Och eftersom han inte har hört som han ska så kommer han efter med talets utväcklign 
Så Nu är op är gjord så ska han få  gå där och träna... Och de känns faktist väldigt bra..


Ja vad mer har hänt eller inte hänt...

Igår satt ja, Katrin och Åsa och läste en annans blogg...

Väldigt bra blogg, jag (vi) tyckte de var väldigt "klockrent"

De är en KILLE som bloggar!

(säga vad ni vill...)


Citerar;

Jag förstår att tjejer kan störa sig på killar. Killar saknar i många lägen verklighetsuppfattning.

Många killar lever efter ambitionen att ha kakan och äta den.

Jag har i flera lägen agerat precis likadant. Jag själv har fått hålla på med brudar medans jag sedan flippat ur något fullständigt så fort jag ser nåt ex till mig hålla på med någon annan.

Jag vet, fullständigt idiotiskt. Visst, detta fenomen kanske äger rum för er tjejer också men det blir extra påtagligt just hos killar.

Killar är fega falska kräk på många sätt. Vi vill ha flickvän under vardagarna för att sedan vara singel under helgerna.

Säg inte emot mig för jag VET att det jag säger stämmer in på så många snubbar jag träffat under mitt snart 24-åriga liv.

Det vilar en stor klick dubbelmoral över dessa killars resonemang. Det är fullständigt ologiskt och ja, rent ut sagt hyckleri. Och dessa killar vet om detta.

Tvivla inte på det. Men det är svårt att ändra på. Det är som ett slags tvångsbeteende. Svartsjuka. Bitterhet. Osäkerhet. Kontrollbehov. Sorg. Kärlek. Hat.

Men vad är då kärlek egentligen? Många har beskrivit känslan på ett sätt som får mig att ha extremt höga förväntningar på kärlek.

Dom har sagt att det är som att bara den människan finns i hela världen. Går du ut på krogen så har du inte ens ögon för någon annan för att du vet att du har din käresta där hemma.

Alla andra människor runt omkring blir fula och osynliga. Är inte detta lite väl att ta i? Eller har ni upplevt detta? De har hävdat att man ständigt här fjärilar i magen.

Att man aldrig vill vara ifrån personen osv… Detta får en ju att ha skyhöga förväntningar på ordet ”kärlek”. Orealistiskt höga? Ja, förmodligen.

Medans vissa i sin tur hävdar att de räcker att man är attraherade av varann och mår bra ihop. De där andra är bara ”snack”. Hur fan är det egentligen? Eller är det hela enkelt individuellt?

Så jävla svårt.

Det är så märkligt allt det där. Alla dessa klyschor. Man vill alltid ha det man inte kan få.

Du vet inte vad du har förrän du förlorat det. Du vill inte ha personen lika mycket när du fått den, jakten är allt.  Alla är de klyschor men sen så stämmer de alla också.

Det mänskliga sinnet är på många sätt fascinerande men samtidigt är det också ren psykisk terror. Man agerar rent instinktivt väldigt egoistiskt och även om man hävdar att man tänker på andra så sätter man alltid sig själv först. Jag talar delvis för mig själv när jag skriver detta inlägg men jag talar även för alla dessa killar som jag haft denna diskussion med. Och tro mig, det är en jävla bunt ska jag säga er.

Jag är glad att jag går och träffar en kvinna en gång i veckan. För det är just dessa problem som vi främs jobbar med. Bättra självkänslan. Få bort osäkerheten. Finna ödmjukheten och tacksamheten.

Kasta iväg bekräftelsebehovet. Dämpa egot. Det är inte lätt, det ska ni veta. Det är en jävl resa..

Men tids nog ska det nog bli bra. Det måste det. Jag jobbar för det. Så hårt jag bara kan.

Slut citerat!



Detta hittade vi hos en KILLE som heter Nemo!




Kramar///HellaKakan

 
 
Av Heléne - 27 augusti 2012 23:42
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Heléne - 22 augusti 2012 05:42

så var semestern från bloggandet över,
För Jaaa. man kan faktist göra annat på sommaren än att sitta och blogga!
(eller iaf har ja gjort de)


Sommaren har börjat lida mot sitt slut och Hösten börjar vara på väg.

Och med det så börjar oxå semestern för de flesta (typ alla) vara slut.

Solen och värmen börjar försvinna och Höstens kyliga dagar och mörka kvällar/nätter smyger sig sakta på en,.

Och de är Ljus, Soffmys och filmkvällarna kan börja..

(skulle dock bara haft sällskapet för dessa kvällar oxå) MEN den som väntar på ngt "gott"....

Jag hoppas att alla är nöjda över dess semester och att ni har njutit av den till fullo!


*Poff* sa de så var sommaren slut!


Jag kan absolut inte klaga på min sommar och min semester,

Många roliga saker har ja hunnit med och soltimmarna i sommar blev faktist väldigt många,

Så ja kan inte klaga. :)


Vad har ja gjort för att få denna sommar att gå...!?

Tja... Vad har ja egentligen gjort!? INTE den enda saken som ja skulle ha gjort MEN de gör mej egentligen inget heller ja har ju haft roligare saker för mej

En tripp till Lycksele. - Stand party i Lövånger - En tripp på hotell -  Skellefteå på travet - Stuga- Havet -Stranden-  Mys - Skratt - vin -Grillat-  Cykel- Bad- Träning  - SOL & en djärdra massa kvällar med goda vänner så ja kan absolut itne klaga på denna sommar.


lillkickan har förjat Förskoleklass och tycker de är väldigt kul och sonen på Förskolan och tror han tyckler de är minst lika roligt.


Nu har ja jobbat en natt och fick gott sällskap av Åsa. Och nu är de dags för mej att säga

GODMORGON mina vänner hoppas ni får en bra dag!
(och GODNATT till lilla mej) ;)




Njut medans ni kan!


kramar//HellaKakan

Skapa flashcards